The mishna gives very specific criteria on what is necessary to be qualified as a zaken mamrei. For example the mishna says that by undermining an entire mitzvah in the Torah one wouldn't become a zakein mamrei, unless they agree to the mitzvah and undermine a detail that is midivrei sofrim. The gemara makes the requirement even more specific in that the divrei sofrim has to be an additional thing, but not something that undermines the entire mitzvah.
The Rambam (pirush ha'mishna) writes that some make a mistake and think that for undermining an entire mitzvah in the Torah, there is no death penalty. The Rambam explains that this is incorrect. Although one wouldn't be labeled as a zakein mamrei, they would be chayev misah. The Rambam writes that one who doesn't believe in "Hashem E'chad" is also killed. Why?
ודאי זה יהרג משום שיצא מן הכלל, כלומר מכלל ישראל, אשר מהם יהיו החוטאים שאחד מהם כלומר אחד מן החוטאים זקן ממרא לפי שאין זקן ממרא ההורס לחומת התורה ולא המחכחיש לכל הקבלה מכל וכל וכו' ולכן חייבתו תורה מיתה לכבוד בית דין ומעלתה וכו' אבל צדוקין ובייתוסין שמכחישין את הקבלה מכל וכל ומסתפקין על הכתוב בתורה וסברתם בהם, אינם מזה הכת, אבל הן מן הכת שאומרים אין תורה מן השמים וכו' אבל הן נהרגין על הכפירה כמו שנהרג המכחש באלקות או מי שמכחש משה רבינן ע"ה כי כל ההורס יסוד מאותן היסודות שאמרתי לך יצא מדין בעל התורה
The Rambam holds that a zakein mamrei is actually a very mild category of those who reject the Torah or the Rabbonon and are really only killed for the kavod of the beis din because they don't ultimately undermine and break down the entire system. But, those who do reject and undermine the Torah are far worse than a zakein mamrei.
No comments:
Post a Comment