ברש"י ד"ה אמאי מעל וז"ל אע"ג דליכא למימר הכא טעמא דאפושי שטרי מיהו אי בעלמא מעביר על דבריו הוי על כרחין לא עשה שליחותו ע"כ ובא לתרץ מדוע זה דומה ללעיל, ועיין תוספות שפירש כפשוטו, ודברי רש"י תמוהין דלמעשה הכא אין ריעותא בזה שקנה חלוק של שלש (דהיינו שקנה שווה שש בשלש) וא"כ מדוע שבעה"ב לא ימעול? ומצאתי שהבית אהרון הכא פלפל בזה, ועוד מצאתי בנזר הקדש על מעילה שתירץ שכיוון שדין של יש שלד"ע הוי חידוש במעילה א"כ זה נאמר רק כאשר השליח ממש עושה רצון בעה"ב אך הכא כיוון ששייך שיהיה ריעותא ואז לא עושה שליחותו א"כ כבר נחשב שדעת השליח באה לכאן ולא הוי ממש מעשה של בעה"ב כי כבר צריך שיקול דעת לראות אם מעשה זה כדאי או לא כדאי לבעה"ב, ומצאתי הדברים נחמדים
אגב ברש"י לעיל צ"ח ב' ד"ה דינר מקרקעי כתב וז"ל אחזיר ואקנה מן הלוקח שוה הדינר ואחזירנו להם ע"כ ולא הבנתי דקאי כעת לצד ששליח מוסיף וא"כ מה שמכרה יותר ממאה ממילא בטל ולא צריך לכאורה לחזור ולקנות, אא"כ נאמר שקשה לרש"י שהוי מעשה קנין אחד ואם בטל מקצתו בטל כולו, אך א
כ גם בשאלת הגמרא עצמה שמכר בית כור במקום חצי כור צריך לומר שהיה שני מעשי קנין ודחוק. ולענ"ד הדברים צריכים ביאור
No comments:
Post a Comment