Friday, May 25, 2007

brain teaser 13b

I was asked this by a talmich chacham:
תוספות לעיל יג ב' מקשה מדוע צריך פסוק לאשת אחיו שלא היה בעולמו והרי דרכיה דרכי נועם ותי' שם התוספות דצריך פסוק כשהאם מעוברת והו"א שהיבמה תחכה עד שתלד האם . והרע"א מקשה שם שאפילו האם מעוברת יהא מותר ליבמה להנשא לשוק אפילו בלי דין אשת אחיו שלא היה בעולמו דהרי מחצה נקיבות ומיעוטא מפילות ויש רוב שהילוד לא יהא זכר בן קיימא.
ואותו ת"ח ר"ל כך: שמדוע לא תירץ רע"א שצריך הדרשא באופן שיש שני נשים מעוברות שאז יש כבר רוב שאחד מהילדים יהיה זכר בן קיימא. דבשלמא עם הספק היה על האמהות אפשר לפסוק שיש רוב על כל מעוברת אך הספק הוא הרי על האב אם יהיה לו בן קיימא.

3 comments:

Yossie Schonkopf said...

perhaps:
He is mixing up רובא דליתא קמן with רובא דאיתא קמן.

That is: There is a natural majority that most pregnancies will not lead to living males. In a hospital with 100 births happening at the same time that natural majority is the same. However, he is quite right that in this hospital the statistical chances of 1 of these 100 births to be a boy is high. But that is an illegal move in the laws of רובא דליתא קמן because it is not a "natural" event it is circumstantial.

What the case of the hospital is similar too is a רובא דאיתא קמן, but it isn't it as well because we are not pulling out one kid from a finite pool that has 51 boys out of 100.

Having 2 wives pregnant does not change the nature of pregnancies that is the point. רוב is not statistics. In statistics he is correct.

Avi Lebowitz said...

i think that you are right in that we have to judge each women independently, so the first is only a mi'ut zachar so her vlad is not zokek to yibum and the second is only a mi'ut zachar so her vlad is not zokek to yibum.

Yossie Schonkopf said...

the question is why do we judge each woman by herself, the safek is if she will have a brother-in-law? I stiil dont have an answer, my comment was wrong.