בהא מעשה דגמרא דרבא תבע לבת רב חסדא, ולכאורה תמוה וכי יעלה על הדעת דגדול הדור ינהוג כך היום? וא"כ במה שונה בזמן הגמרא, ואשר יראה לי מפה וממקומות אחרים שכוחות הגוף היו הרבה יותר חזקים בזמן הגמרא, ובדומה לזה מצינן לעיל ס"א ב' במעשה דרימני פלי שכ"כ הזיק לה הצער שלא אכלה הרימני עד שנעשית נפוחה, ועוד בדומה במעשים דגמרא ברכות שגדולי החכמים ראו קרי בזמן ההליכה בדרך ועוד
והענין שכלל ישראל בכללותו יש לו צורת אדם שלימה, וכן הוא בכל דור ודור שכל כללות נשמות של הדור יוצרת צורת אדם שלימה וכן בכל ההיסטוריה כולה, וכך מפורש בספרים הקדושים, ולכן מבואר מהגר"א שדור שלנו הוי העקב של המשיח דהיינו שדור שלנו הוא סוף הצורת אדם והוא העקב, ובעקב ידוע שאין בו כמעט שום הרגשה של עצבים, והוא נחשב לאבר הכי מת שבאדם (שבו שם הנחש הקדמוי את כוח המוות בסוד ואתה תשופנו עקב), ולכן דורינו שלנו אין מרגישים את אותו כוח משיכה שהיה בזמן הגמרא, וזה לעומת זה עשה האלוקים שבזמן של גילוי כוחות השכל ותורה שבע"פ גם היה משיכה גדולה וכוחות גוף חזקים
ועוד שמעתי שמה שהעקב כן מרגיש זה דיגדוגים שגורם לצחוק שאין בו ממש וזה ממש דורינו שלנו - ה' יעזור ונתחבר לשאר צורת אדם ונזכה לראות פני משיח צדקינו ונזכה לאז ימלא שחוק פינו צחוק של בחינת יצחק
1 comment:
Very interesting point. I think that it is also consistent with the gemara that say originally there was a very strong yetzer horah for avoda zara, and when they davened that it should be taken away they also wanted to daven about giluy arayos, but no one had relations with their wives. Perhaps as time went on even that yetzer horah diminished. I think that it is not b'mikereh, rather as the generations deteriorate in their moral stature and exposure to desires, it is necessary for the yetzer horah to decrease in strength because otherwise there would be no hope. Meaning, in the gemara rava was excited by seeing her arm, whereas nowadays there would have to be a lot more exposed to cause any desire since we are constantly exposed to much greater pritzus.
Post a Comment