Sunday, November 11, 2007

ksubos 72b סימפון

בתוס' ד"ה על מנת, הקשה דמדוע צרי לעל מנת כדי שהקידושין יבטלו הרי מדין סימפון רואים ששייך קידושי טעות אפילו בלי תנאי מפורש, ולכאורה כל קושית התוספות מקידושים דווקא ולא מנישואין, דהרי מסימפון גופא מוכח שכל החשש הוי בקידושין אך אחר נישואין אין חשש סימפון, והיה נראה של"ש לבטל האישות אחר הנישואין ע"י מקח טעות - יהיה מאיזה טעם שיהיה- וכן בתירוץ התוספות שמבאר שלשמואל איצטריך על מנת למימרא דבכל ענין לא צריכה גט אפילו כנסה סתם, ולכאורה מוכח שכנסה סתם לשמואל הוי מקח טעות רק במקום שהיה התנאה בקידושין, אך כשלא היה התנאה בקידושין לא שייך מקח טעות דאל"כ לשמואל היה צריך לומר חידוש גדול יותר ששייך מקח טעות אפילו בלי תנאי כלל. כך היה נראה, אלא שידוע שבמקרים מסויימים הפוסקים דנו שמקח טעות באישות אפילו אחר נישואין, ורק התחלתי הסוגיא אך בהשקפה ראשונה צ"ע. ובאמת ההוכחה מתוספות לא מוכח ממש דאפשר לומר שסתם מקח טעות שייך אפילו אחר נישאוין אלא שלא שכיח ולכן אין חשש סימפון, ולשמואל י"ל שהוי חידוש טפי שלגבי תנאי שאין לה נדרים שרק הוי הקפדה אם מתנה ממשבזה אפילו כנסה סתם ל"צ גט

No comments: