הרש"ש ציין לעיין בכס"מ (פ"ו הל' ט"ז מהל' אבות הטומאות) שכתב חידוש גדול וז"ל ונראה מתוך דבריהם שהטעם מפני שאין הטמא נטהר אלא בעלייתו מהמקוה, לא בעודו בתוך המקוה עכ"ל. הרי סובר הכס"מ שאין המקוה מטהר אלא עלייתו מהמקוה בטהרה מטהרתו. וזה מדוייק בלשון הרמב"ם שכתב וז"ל הנוגע באב מאבות הטומאות המושלך בתוך המקוה כגון ניבהל או שרץ ה"ז טמא...אפילו כשהן בתוך המקוה מטמאין, וכשיעלה מן המקוה זה הנוגע יטהר עכ"ל. הרי סובר הרמב"ם דכשהוא טובל במקוה בהדי דבר המטמא אותו, נטמא ממנו דיליף מקרא שאף כשהמטמא בתוך המקוה יכול לטמא, ואף כשהמיטמא בתוך המקוה הוא מקבל טומאה ממנו כדמבואר בסוגיא דידן שאין המקוה מציל עליו מליטמא. עיין באור שמח (פי"ב מהל' מטמאי משכב ומושב הל' כ"ב) שהבין מדברי הרמב"ם דלא רק בעניני טומאה אמרינן שהמקוה פועל בעלייתו ממנו אלא אף בטבילה לשם עבדות ולשם גרות נמי המקוה פועל רק בעלייתו, ונפק"מ שבטבילת עבד שצריך רבו לתקפו במים להראות שעבודו עליו, קפיד הרמב"ם (פי"ג מהל' איסורי ביאה הל' י"א) שצריך רבו לתקפו במים "עד שיעלה והוא תחת שעבודו", דאילו היה מניחו בשעת עלייתו, הא צריך להראות שעבודו בשעה שהמקוה פועל עליו. ולפי דבריו נ"ל שגם בטבילת גר אילו קיבל מצות קודם שטבל וטבל ובשעה שהוא בתוך המים בעט והחליט שלא לקבל עליו המצות, נמצא שאין טבילתו מועיל לדעת הרמב"ם והוא חידוש נפלא! וצ"ע
אמנם מדברי הרא"ש לא משמע כן, שהרי כתב הרא"ש עו ע"א וז"ל כגון אם עמד כל גופו במקוה ונגע בידו אחת בשרץ ובידו אחרת נגע בכלי שמקצתו חוץ למקוה יציל עליו שלא יקבל טומאה בעודו במקוה לטמא הכלי בעודו במקוה, ובתו"כ דרשינן " והנוגע בנבלתם יטמא" אפילו הוא בתוך המים עכ"ל. ואילו היה סובר הרא"ש כמשמעות הרמב"ם אליבא דכס"מ למה הוצרך לומר שבידו אחת נגע בשרץ ובידו אחרת נגע בכלי, הא אף אם נגע בשרץ כשהיה בתוך המקוה ואח"כ הניח השרץ ונגע בכלי שמקצתו במקוה, כיון שעדיין לא נטהר מהמקוה דרק עלייתו מטהרתו, נטמא הכלי. ומדדחק הרא"ש שנגע שרץ בידו אחת וכלי בידו אחרת, ע"כ סובר דאילו הניח השרץ מיד נטהר ממי המקוה וכשנגע אח"כ בכלי אינו מטמא הכלי
נמצינו למדים דפליגי הרמב"ם והרא"ש אם המקוה מטהר מיד כשטובל כל גופו בתוכו, או רק אח"כ כשעולה ממנו, דלדעת הרמב"ם המקוה רק מטהר בעלייתו דכל זמן שלא נטבל הוי כנוגע בדבר המטמאו, ואף כשנטבל נמי עד שעולה מהמקוה הוי כאילו עדיין נוגע בדבר המטמאו, ולדעת הרא"ש המקוה פועל כפשטיה שהוא מטהר בטבילתו ולא בעלייתו
No comments:
Post a Comment