Wednesday, November 07, 2007

מר עוקבא

בהא מעשה דמר עוקבא דנו הפוסקים, דלכאורה צ"ע דאין רוח חכמים נוחה בזה שמעבר אכסנתא אפילו היכא שמקדיש נכסיו לשמים - כדמוכח בבב"ב קלג ב', ועיין למשל באגר"מ חו"מ ב' נ' שדן בזה וחילק שהיכא שהכוונה לעבור הירושה אסור אפילו אי מעביר לשמים אך אם כוונתו לשם צדקה מותר כל עוד שהשאיר סכום מכובד ליורשים, ובשו"ע של הגר"ז בסימן א' סעיף ח' כתב שאם מניח דבר המספיק ליורשים מותר ולפ"ז מר עוקבא שהיה עשיר גדול לית לן בה. הדברים חביבים לי כיון שהולך אני לשיעור שבועי על שו"ע הגר"ז בחו"מ ובספר אמרי יעקב עליו שמבאר דבריו בדומה למנ"ב ובה"ל

1 comment:

Avi Lebowitz said...

the chofetz chaim (ahavas chesed 1:20:1) says that the takanas usha not to spend more than 20% is only for regular people, but the takana was never said for an "ashir muflag". If mar ukva was so wealthy then the gemara would not have to say that his heter was that before death one may spend more than 20%, rather the gemara would have said that the limit doesn't apply to exceptionally wealthy people. Clearly, he was not so wealthy, nevertheless he was allowed to give away an excessive amount before death. The Chofetz chaim actually learns from mar ukvah that the limit of what one is allowed to take away from the yerusha and give to tzedaka is half, not more.