במשנתינו בבא בעלה ממדינת הים אם היא בת כהן נפסלה מתרומה ובגמרא מפורש שאפילו בתרומה דרבנן ופירש"י דאילו בתרומה דאורייתא פשיטא דאי קנסוה למעשר כ"ש יקנסוה לתרומה
וכבר הקשינו על רש"י שלכאורה בתרומה דאורייתא היה לרש"י לומר שנפסלה מדאורייתא, ומצאתי שהריטב"א הקשה כך לרש"י . ובאמת צ"ל שרש"י בא לפרש אפילו למ"ד שאין נעשית זונה באונס שהוי מ"ח בגמרא לעיל נו ב' אלא שלרש"י לשיטתו צ"ע דהוא פירש בדף לה א' שהסיבה שא"א שזינתה באונס נפסלה מהתרומה הוא שנבעלה לאיש זר ולא משום זונה וא"כ אפילו אי זונה לא הוי באונס לכאורה נבעלה לאיש זר כן הוי אפילו באונס לכ"ע וא"כ לרש"י לשיטתו מאד תמוה
והנראה לי בהשקפה ראשונה שנצטרך לומר לרש"י דא"א שזינתה בשוגג רק נקראת זר אם יש לה שם זונה. וכונתי בזה שהתוספות בל"ה א' מקשה על רש"י שא"א שזינתה לא הוי זר אצלה מעיקרא ורש"י שם חולק וממעט את א"א שזינתה מכי תהיה לאיש זר, ואולי כוונת רש"י לומר שכל שיש לה שם זונה מתמעטת מזר כעין שתוספות מבאר בעצמו במ"ד ב', וא"כ הכה יהא ניחא דלצד שא"א שזינתה בשוגג אינה זונה א"כ היא ג"כ לא זרה לאכילה בתרומה כיון שהיא לא זרה מעיקרא. וכל זה צ"ע
would love to get feed back
No comments:
Post a Comment