נחלקו הראשונים אי ביאת יבם קטן בן ט' קונה מדאורייתא או רק מדרבנן. דבפשטות כיון של"צ דעת אלא רק מעשה ביאה א"כ ביאת קטן יהני מדאורייתא אך למעשה יש מיעוט בגמרא קידושים אשת איש ולא אשת קטן. ולכן י"א של"ש אישות לקטן וי"א שאין עונש באשת קטן אך אישות שייך. עיין לעיל סח ע"א ברש"י ותוספות ועיין במגיד משנה בהלכות יבם (פרק י?) ודוק
ולסוברים שהוי מדאורייתא אשתו לכאורה צ"ע מהמשנה צו ע"ב וזה לשון המשנה: "בן תשע שנים ויום אחד שבא על יבמתו ומשהגדיל נשא אשה אחרת ומת אם לא ידע את הראשונה משהגדיל הראשונה חולצת ולא מתייבמת והשנייה או חולצת או מתייבמת" ולכאורה תמוה איך שייך לייבם את השניה לאחר שחלץ לאשתו הראשונה, והרי מדאורייתא היא אשתו וא"כ אשתו השנה נפטרה והוי אשת אח שלא במקום מצוה, ובאמת אפילו הוי דרבנן קשה. ומצאתי במשנה שלמה שמפרש שכונת המשנה שקודם ייבם השניה ואח"כ יחלוץ לראשונה ופשוט. וק"ל
we eagerly anticipate the arrival of R' Avi aug\8...
1 comment:
Thanks for the welcome! I got back last night.
Rashi 95b implies that midioraysa the bias kattan is nothing, and the rabbonon push his bi'ah up to the status of ma'amar.The ramban points out that rashi in kiddushin contradicts this and considers the bi'ah of a kattan to work midioraysa. Tosafos on 54a and 57b assume like rashi here.
Post a Comment