Monday, March 05, 2007

Megillah 26b - Sefer Torah Cover

The gemara says that the curtain used in an Aron can be used for a sefer torah but not for chumashin. It would seem that a pasul sefer Torah has the status of chumashin rather than a sefer torah. Based on this, someone in my daf yomi shiur asked, how can we redress a sefer torah in the same cover after it has been found to be pasul? Isn't that using the cover of a sefer torah for chumashin? Any suggestions?

4 comments:

Yossie Schonkopf said...

ברכות ח ע"ב הזהרו בזקן ששכח תלמודו ... דלוחות ושברי לוחות מונחים בארון. ועיין נוב"י או"ח סי' ט' ועיין שבת קטו לגבי פ"ה אותיות

ובאמת במציאות בדרך כלל הס"ת עדיין כשר לכמה שיטות. מאד מעניין

yossie

Zvi Katz said...

why are you saying that a sefer torah that is pasul becomes a chumash? Maybe a chumash is only one scroll like rashi says?

Avi Lebowitz said...

The Shulchan Aruch 153:3 writes: "ספר תורה שנמצא בו טעות דינו כחומשים"
Clearly the opinion of the mechaber is that a pasul torah is no better than a chumash.

HOWEVER,
I found that the piskei teshuvos quotes the Nodeh B'yehuda (m.k. Y.D. 71 d.h. v'od ani omer) who cites the gemara quoted by r' yossi and diagrees with the shulchan aruch.
This is what he writes:
ועוד אני אומר אף שיש איזה פסול או כמה פסולים בספר תורה עם כל זה עדיין קדושתו ראשונה קדושת ס"ת ממש עליה, שהרי אנחנו רשאין לתקן הפסול ההוא ואנחנו חוזרים אחר התיקון וקוראין בו בציבור ומברכים עליו ברכה"ת. ואם היה ע"י הפסול ההוא, כל הספר נפסל בחסרון התיבה וכו' א"כ כשאנו מתקנין אותו וכותבין בו אותן התיבות ואותיות שהריו חסירים אכתי במה חזר להתקדש שאר הספר שכבר נפסל כולו ונסתלק קדושתו וכו' א"ו שאף בשעה שפסול לא נפסל אלא אותה תיבה או האות החסר אבל שאר כל הספר קדושת ס"ת עליו לגמרי כבראשונה וא"כ מדוה לא יועיל ספר זה לאחוז ידו בשעת השבועה. ועוד ראיה גדולה לדבר שנשאר קדושת הספר על הנשאר קיים אף אם נמחקו או אם בלו כל התיבות שבכל הס"ת ונשאר בכל הספר רק ללקוט פ"ה אותיות כמבואר במסכת שבת פרק כל כתבי קטו: וקטז. וז"ל הגמ' מצילין ס"ת שבלה או נמחק כ"כ אם נשאר בו ללקוט פ"ה אותיות וכו' הרי שלא נסתלק קדושת הספר כי אם שבלו או נמחק כ"כ לגמרי עד שלא נשאר בכל הספר פ"ה אותיות.

it would seem that our custom to redress the pasul sefer torah with the same wrappings would follow the opinion of the n.b. but is against the shulchan aruch and rishonim that consider a pasul torah to be like a chumash.

v'adayin tzarich iyun!

Yossie Schonkopf said...

did you look at the other תשובה i quoted? it is almost excatly your question. i will email you.