בהא דשמע להנך ענני דקאמרי שיתנו גשם בעמון ומואב ביאר המהרש"א ששמע המלאך. וכן ברש"י בעמוד ב' לדיד חזיא לי האי רדיא ביאר שקאי אמלאך. ונשאלתי והרי מפתח הגשם רק אצל קודשא בריך? ונ"ל שדוקא המפתח לאוצר ביד הקב"ה אך זה שמוביל הסחורה מתוך האוצר לחוצה הוא המלאך
.
במעשה דתענית אחאב אחר שרצח את נביות ביאר רש"י שהחליט באמצע היום שיתענה. וצ"ע מכאן לשיטות הסוברים שאף תענית שעות צריך לקבל דווקא מבע"י דלשיטתם איזה סוג תענית היה כאן אלא א"כ הוי רק לצעורי בעלמא וצ"ע
.
בדין הלל הגדול. עיין רש"י הודו לאלוקי האלוקים ומשמע שמכאן מתחיל ההלל הגדול ועיין במלאכת שלמה במשניות שמביא תשובת הרשב"א ת"ג דמתחיל מהודו לה' כעין בפסח ותמוה לרש"י מדוע שיהי חילוק וע"ש שיש בזה מ"ח בירושלמי. ואולי לרש"י אפשר לומר שמצטט את אלוקי האלוקים דלכן נקרא הלל הגדול אך דלמא הקריאה מתחילה מהודו לה' וצ"ע
4 comments:
The Ben Yehoyudah says that the rain comes from HKB"H, just the pronouncement comes from the malach.
As to why it is called Hallel Hagadol, the gemarah in Pesachim 118a says that it is called Hallel Hagadol because HKB"H provides sustenance for all creatures, which Rashi explains "as it is written 'nosein lechem lchol bosar', veheinu davar gadol"
shkoyach, still got 1 outstanding...
Yossi:
To point 1: tosafos on 2a d"h shlosha, says clearly that this that the key of rain isn't given to shluchim only means forever, but it is given for a time a"s.
Yossi:
To point 1: tosafos on 2a d"h shlosha, says clearly that this that the key of rain isn't given to shluchim only means forever, but it is given for a time a"s.
Post a Comment