בפשטות הגמרא קשה להבין, דקודם אמרינן דיש חשש שמא יקדמנו אחר ומהמעשה בגמרא משמע שרבא סבר דל"ש שיועיל בתפילה וכן בהמשך הגמרא מה' אשה לאיש משמע שבמזל תלוי ולא שייך לשנות בתפילה (עיין בעין יעקב). ובפשטות הביאור שהגמרא אומרת שצריך להיות תלוי במזל אך אם תפילה ושינוי מעשים שייך לשנות הזיווג (עיין שיטמ"ק ור"ן ותוס' הרא"ש ומהרש"א) ורק שאין זה עיצה טובה להרבות כ"כ בתפילה על פלונית מסויימת דדילמא היא לא ראויה לא וינשא לה כיוון דפעמים ה' שומע תפילתו אף לדבר שלא טוב בשבילו ולבסוף ישנאה. ואגב ביארו שמה שמבואר פה ברש"י בפשוטו זה וודאי טעות ואינו מפרש"י (ועיין רש"י ברי"ף). וכל זה שייך אף בזיווג ראשון ומתורץ קושית התוספות
אך מתוספות נראה שסובר שבזיווג ראשון ל"ש שישתנה כלל וידוע דהרבה סוברים דזיווג ראשון ושני אין הכוונה אשה הראשונה אלא שתלוי בדרגת הזכויות של האדם ומהאר"י אומרים שזיווג ראשון שייך רק בגלגול ראשון ורובם ככולם בגלגול שני ועוד שבד"כ אין הנשים מתגלגות אלא האנשים
ולגבי רמת ההשתלות המחוייבת בשידוכים היה נראה שאין נפ"מ בכל זה אלא תמים תהיה וצריך השתדלות כמו בכל דבר מצוה וכל א' כפי מדריגתו .
1 comment:
Regarding Tosafos question that we should explain the concern of shema yikadmenu acher to be speaking by zug sheini, the maharatz chiyus in sotah answers this question. When we are dealing with divrei aggadah such as in sotah where the discussion is whether a shiduch is predetermined or based on zechus, we can make such distinctions. But, the concern of shema yikadmenu acher has practical ramifications. Therefore, we cannot limit an amorah who said that you can do eirusin on chol hamoed bec. shema yikadmenu acher, to be only by zivug sheini.
Regarding who is considered a zivug rishon - Tosafos Shantz (gilyon in sota) says that zivug rishon is only a bachur to a besulah, but if one of them has already been married, either him or her, that is zivug sheini.
Post a Comment