Monday, October 29, 2007

58b הערה - מותר או העדפה

לרב ושמואל למסקנא איירי שהבעל לא נותן לה מזונות ולא מעש"י, כך ביאר תוס' ד"ה במעלה, ולפ"ז המותר שחל לאחר מיתה הכוונה מה שיורש הבעל, ולכאורה לפ"ז ההקדש צריך לחול על כל מה שיורשה בין מעש"י ובין העדפה, משא"כ לרב אדא ההקדש חל מחיים ורק על ההעדפה. ובאמת לרב ושמואל ניחא לשון "מותר" דלכאורה תמוה מדוע נקטה המשנה לשון "מותר" ולא לשון "העדפה", ולדידהו ניחא דאה"נ לא רק חל על ההעדפה אלא כל מה שיורשה, אלא שבדרך כלל מעש"י אוכלת למזונות ורק ההעדפה נשאר, הייתי שמח למצוא את ההערה הזאת ולא עיינתי בספרים

1 comment:

Avi Lebowitz said...

shkoyach - i also had the same question and assumed that the ma'aseh yadayim which was in place of the mezonos would normally be consumed and the only thing that remains after misah would be the mosar.
As an aside, in rashi you have to say the same thing, because rashi seems to understand that "ma'aleh mezonon" doesn't mean that he is actually feeding her because then the actual ma'asei yadayim should be hekdesh, rather it means as rashi and tosafos explain "b'nizonis" earlier on the daf which means he is prepared to feed her, but she is not interested and has the right to say eini nizonis v'eini oseh (acc. ro rav) and therefore he would not have rights to her ma'aseh yadayim.