Monday, January 01, 2007

r"h 28 daf yomi - a daf that can keep you busy for a year!

הקשו הראשונים לר' יהודה דמצות להינות ניתנו, מדוע לא יוצא בתוקע בשל שלמים הרי המצוה היא לשמוע קול שופר והרי שמע. ותירץ הריטב"א או דהוי מצוה הבאה בעבירה או דהוי סברא כיון דהאיסור הוא ההנאה א"כ אם נאמר שלא יוצא המצוה אין פה הנאה ובכי האי גונא עדיף לומר שלא יצא המצוה ולא יעבר האיסור. והתוס חדשים תירץ דהכא גרע ממצוה הבאה בעבירה, דבמהב"ע הפשט שיכול לקיים המצוה מפני שעשה עבירה אך פה הוא הפוך רק עובר העבירה עם מקיים המצוה ובכהאי גונא וודאי שלא מקיים המצוה.
.
יהיה איך שיהיה מאד תמוה דלר' יהודה מאי שנא שלמים מעולה ומדוע תלוי אם השופר יוצא לחולין? וראיתי שהכותב בשם רב אלישיב דן בזה ולא הבנתי דברי הכותב שקיצר במקום שהיה צריך להאריך ובדוחק אולי י"ל שכשיש מעילה יש אופן כפרה לאיסור וקיל טפי ולכן יוצא במצוה. או דנימא כיון שכבר יצא לחולין א"כ הוי כמו שכבר לא שייך לעבירה וזה ראיתי ברב אלישיב שדומה לחפץ שנגזל וכבר שילם הגזלן לבעלים תמורתו דודאי יכול לצאת בחפץ למצוה וכן הכא כנתחייב במעילה עצם חיובו כעין כבר ששילם. וצ"ע

2 comments:

Avi Lebowitz said...

i will try to articulate in english as best as i can, but if it is not clear let me know and i will try in talmudish.

In the gemara's hava amina, the assumption was that there is a benefit as you pick it up and begin to blow. this can be supported from the kolbo (686)that even if mitzvos la'av lehanos, the actual act of blowing is considered a benefit (for the tokeah). therefore, by olah the moment you begin to blow it is yotzei l'chulin, but by shelamim it remains assur the whole time.

therefore, the answer of mitzvah haba'ah b'aveira is that we only consider it mitzvah haba'ah... if the mitzvah is done b'issur. By the shofar of shelamim the blowing is done b'isur since it remains assur the whole time. but by olah, it goes out l'chulin right away so the issur is before the mitzvah. that is why the tos. yeshanim makes the distinction between an ordinary case like by lulav which would be similar to olah (and is not a mitzvah haba'ah b'aveira acc. to this gemara), and the more severe case where the mitzvah is done through a ma'aseh issur like by shelamim.

the second answer of the ritvah would also only apply to shelamim bec. when you begin to blow, it remains assur so although you are violating the benefit of blowing, it is better to say that you are not yotzei so that you don't also violate the benefit of the mitzvah. but by olah, the benefit of the blowing makes it become chulin immeditately so the benefit of the mitzvah will not be from something which is assur b'han'ah, so you are yotzei.

Yossie Schonkopf said...

shkoyach!