מה שביאר ר' אבי לגבי רש"י באפר מקלה. שביאר שאפילו למ"ד שעפר סתם עדיין עדיף אפר כיוון שהוא יותר גנאי יש לכאורה לדון בזה. דהמעיין ברש"י ריש טז ע"א משמע שלאדם חשוב ששמים עליו אפר הוא מתבייש מזה אך לאדם פשוט משמע שאין בכלל בושה. ןמדוייק שע"ז מקשה הגמרא שא"כ מה בכלל הענין של אפר באדם רגיל וע"ז יש שתי טעמים בגמרא. יוצא שיש שני דינין באפר ־ על הנשיא ואב ב"ד ועל אדם רגיל. ולפ"ז מה שרש"י אומר במשנה שיש יותר גנאי באפר מאשר עפר זה אולי רק לנשיא שאצלו זה דין של בושה אך לאדם רגיל שדין האפר או מדין העקידה או מדין שחשובין כעפר לא מוכח שיש דין לכתחילה של אפר. כ"ז מהחברותא שלי נ"י
2 comments:
i am not sure what exactly you see in rashi. rashi is making a distinction between choshev people and regular people whether there is an increased bizayon by having others put the ash on you (see maharsha who quotes ran as saying the reverse - most likely a ta'os sofer). we find a similar thing by kriah for a meis, that it is more of a bizayon to have someone else tear your clothes (but there we do not make a distinction between an adam choshev and others). in all circumstances ash is more degrading than dirt.
there is a diyuk in the gemara, why only by the everyman does the gemara ask what's the purpose for the ashes? why didn't the gemara sks this by the nasi?
Post a Comment