Saturday, January 06, 2007

women

תוס' מסתפק אי נשים יכולות לברך על מצות עשה שהזמן גרמא. ובאמת תמוה מדוע מותר לנשים לסמוך על קדשים הרי זה איסור דאורייתא של מעילה לסמוך על קדשים במקום שאין חיוב. ונצטרך לומר שאף שאין מחוייבים יש להם את קיום המצוה וא"כ צ"ע מדוע שלא יברכו על קיום מצוה כעין דאנן מברכים על מצוות קיומיות כעין סוכה וציצית
.
ובאמת בציצית יש לדחות דאחר ששמים בגד בעל 4 כנפות הוי חיות לציצית ובסוכה מאי? אולי ג"כ כיון שיש איסור לאכול חוץ לסוכה שייך ברכת וציונו אך אה"נ מצוה שהיא ממש רשות ל"ש לומר וציונו ובאנשים אינני יכול חשוב על ציור של מצוה קיומית שאין בה שום חיוב אך בנשים שייך ולכן אין אומרות וציונו (ע"פ דברים שיצאול מפלפול חברים) ועי"ל שכיון שהם לא מקיימים המצוה כעין שניתקנה ל"ש לומר וציונו ־ דלנו אלו מצות חיוביות ולהם קיומיות ולא ניתנה המצוה מעיקרא לקיומית אלא לחיובית. ואשמח לשמוע מהחבורה הקדושה בענין.
.
אגב הרע"א בסוכה מציין לראב"ן ועיינתי שם וסובר דאה"נ סמיכת קדשים אסורה לנשים ואיירי שסומכות שלא בכל כוחם ואף שזה ג"כ אסור מדרבנן לא מוחים לנשים באיסור דרבנן ועדיף שיהיו שוגגות וכן אומר שלכן מברכות אף שהוי ברכה שאינה צריכה אה"נ אסור מדרבנן ולא מוחין ־ כך לומד פשט ברבי יוסי ומאד תמוה לי אך כך מפוש שם

5 comments:

Anonymous said...

reb yossie:
i have ot say i disagree with your comparison. An Isha that is mekayem a mitzvah is not capable of puting herself in a situation where she needs to do something min hatorah. when i put on a begued of dalet kanfot i am mechuyav min hatorah (leaving the tchelet issue aside)to put gedilim on the corners. likewise when i am biting on my bread during succos i have a chiyuv to go to the succah and eat it there. it follows that on a men's mitzvah kiyumit the lashon of tzivui is more apropriate than by a woman fulfilling a mitzvat aseh shehazman grama where she is never metzuvah.

Yossie Schonkopf said...

i agree that is what i meant in the 1st answer. if you meet people on the road you know its the right one. shkoyach.

Yossie Schonkopf said...

by the way, from this discussion we can prove that when the baal hamaor in the end of psachim has a q and a why we don't make a b'racha on matza for 7 days, his answer must be that it is not a mitzva kiyomit because if it is there would beno appeent reason why not to make a bracha. did the gaon make a bracha?
see rav elyashiv begining of 2nd perek in sucah as to how he learns the baal hamaor's answer. in short that the fact that a person can survive on rice on pesach but cannot go without sleep on succos tells us that pshat in the pasuk is that in succos it is kiyomit but in pesach it is no mitzah at all. in any case i think the way you learn there will be related to our discussion.

Avi Lebowitz said...

i am away at the moment so i will be short. getting back to the main issue in terms of how women could make the bracha, it seems that the issue is that they cannot say "vitzivanu". the ran in kedushin deals with the opinon of rabbeinu tam, how can they say "vitzivanu". he says something along the lines of since men are metzuveh and woman fulfill a mitzvah, they can make a bracha. i recall that r' elchonon at the end of kiddushin (kovetz shiurim) explains what the ran means.

Yossie Schonkopf said...

shkoyach reb avi, i looked it up there, he says that women are also in the mitzva but do not get punished for not performing (similar to men in tzizis), he also discusses there if one has a mitzva to eat matza all week long - see there shkoyach!