תענית ג: - הערה בהזכרת גשם בימות החמה
בגמ' ג. מבואר דכשלא אמר משיב הרוח מחזירין אותו. יש לחקור אם פירושו הוא דכשהזכיר משיב הרוח בגבורות בימות החמה הוי כאילו דילג כל הברכה כולה כיון שלא התפלל כהוגן ששינה במטבע התפלה, ואהני מה שמחזירין אותו מפני שעכשיו מתפללו כראוי בלי הזכרת גשם, או אף שכבר התפלל ויצא י"ח ברכה ד"אתה גבור" מ"מ מחזירין אותו כדי לדלג הזכרת גשם ועי"ז הוי כמבטל הזכרתו. וכן יש לחקור בימות הגשמים כשלא הזכיר גשם אי הוי שינוי במטבע של תפלה וקלקל בזה ברכה דגבורות וכאילו דילג כל הברכה או אף שכבר התפלל ויצא י"ח ברכה ד"אתה גבור" מ"מ מוטל עליו להזכיר גשם וחייב לחזור כדי להזכירו.
רש"י בד"ה מוריד כתב וז"ל וכיון דבעא אמיטרא לא התפלל תפלתו כהוגן וחוזר לראש הברכה ואומרה בלא מוריד הגשם וכו' עכ"ל. הרי משמע מפירושו דכיון שקלקל בברכתו הוי כאילו דילג הברכה ומש"ה מחזירין אותו )וכן משמע מק"נ אות ו' שהבין מדברי רש"י). ומסתברא דה"ה כשלא הזכיר גשם בימות הגשמים הוי כשינוי במטבע התפלה ולא אהני להזכירו בשומע תפלה, דכיון שלא הזכירו בגבורות בזמן שהיה לו להזכירו הוי כאילו דילג ברכת גבורות לגמרי. וזה דלא כדברי התוס' בד"ה בימות, שבימות הגשמים אם דילג גבורות אהני להזכירו בשומע תפלה ]מ"מ כשהזכירו בימות הגשמים פשיטא דמודו התוס' דמחזירין אותו וליכא תקנה בשומע תפלה, ולאו משום שקלקל ברכת גבורות בהזכרתו אלא שלא שייך לבטל הזכרתו בשומע תפלה] . אכן, דברי התוס' נכונים אם נפרש כדרך השני דבדילוג גשם בימות הגשמים מוטל עליו להזכיר גשם, ובהזכרת גשם בימות החמה מוטל עליו חובה לבטלו ולא להזכירו. וכן משמע מלשון הרא"ש בשם הראבי"ה וז"ל ולא דמי לאומר מוריד הגשם ]בימות החמה] דחוזר לראש הברכה, דהתם אם היה חוזר למכלכל חיים לא היה מבטל מה שהזכיר שלא כדין, אלא חוזר לראש הברכה ואינו מזכיר עכ"ל. הרי משמע דהא דמחזירין אותו לראש הברכה לאו משום דהוי כאילו דילג כל הברכה כולה אלא אהני הא דמחזירין אותו דבמה שמדלג הזכרת גשם בחזרתו הוי ביטול הזכרתו בטעות.
כעי"ז יש להסתפק במעין המאורע כשלא אמר יעלה ויבא בר"ח אי הוי קלקול בעיקר תפלתו או רק שמחזירין אותו כדי להזכירו, ונפק"מ כשדילג יעלה ויבא במנחה דר"ח אם מתפלל ערבית שתים אע"פ שאינו ר"ח. ונחלקו התוס' והרא"ש בברכות כו:, עיין בקה"י שם ס' ט"ז שהאריך בזה. ובסוף דבריו נסתפק במי שדילג יעו"י (בר"ח) וחזר להתפלל ודילג הזכרת גשם (בימות הגשמים), אם צריך להתפלל פעם שלישית כדי להזכיר שניהם או אם ממנ"פ יצא.
2 comments:
very nice pshat! maybe related, i think i saw a machlokes if one should go back mamash to the beg of the bracha (in the summer if he mentioned rain) or enough a couple words before where we insert rain. this will fit well with your chakira.
yossie
shkoyach. i think that in sevarah you are right. but it sound like from the rosh in quoting the ravya that although you are only going back in order to skip geshem, you must start from the beg. of the bracha.
Post a Comment