some midrashim and comments based on afikei mayim pesach 11-13. i put it here to pique the interest of the readers. What i got from it is that there is more then meets the eye.
בענין טל . עיין בפרקי דר"א ל"ב ומובא ברש"י בראשית כ"ז ט' דברכות יצחק ניתנו בליל פסח מפני ש"אוצרות טללים נפתחים בזו הלילה" ולכן בירך בויתן לך מטל השמים וכו' . עוד מצינו שכלל ישראל מתפללים טל בפסח אף אלו שלא מזכירים טל וצ"ב. . עוד ידוע הגמרא כתובות קי"א שע"י טל תחיה חזרו נשמת כלל ישראל אחר שיצאו כששמעו אנכי מפי הגבורה וע"י הטל יהיה תחיית המתים. . ובגמ' דידן דף ד' מדמה חיבור כלל ישראל לה' כטל. . ט"ל גימטריא ג' אותיות הראשונות של השם שמילוי אלפי"ן -ההגה בנפש החיים . בגר"א משלי -ג' כ'- מבואר שתהומות שבוקעים מהארץ זהו מטר אך השחקים בשמים יערפו טל. דהיינו שמטר מלתתא וטל מלעילא. וכן איתא מהאר"י -פרי עץ החיים שער הסליחות- דפיוט תפילת גשם בסדר הא' ב' אך פיוט תפלת טל כסדר תשר"ק דהיינו ההיפך וצ"ב. . עייין מהרש"א הכא ד ע"א דט"ל ההיפך של ל"ט מלשון קללה ול"ט מלקות . טל לא נעצר. . טל גי' הוי' אחד וכעין זה מצינו בשו"ע י"א י"ד שמנין כריכות הציצית ל"ט כמנין זה. . עיין ב"ר ל"ח ט' עה"פ לך טל ילדותיך לפי שהיה אבינו אברהם מתפחד ואומר תאמר שיש בידי עון שהייתי עובד כוכבים כל השנים הללו א"ל הקב"ה לך טל ילדותיך מה טל זה פורח אף עוונתיך פורחים מה הטל הזה סימן ברכה לעולם אף אתה סימן ברכה לעולם וכו' ומשמע שלא בגדר סתם תשובה אלא שנהפך לברכה וצ"ב -
1 comment:
some midrashim and comments based on afikei mayim pesach 11-13. i put it here to pique the interest of the readers. What i got from it is that there is more then meets the eye.
בענין טל
.
עיין בפרקי דר"א ל"ב ומובא ברש"י בראשית כ"ז ט' דברכות יצחק ניתנו בליל פסח מפני ש"אוצרות טללים נפתחים בזו הלילה" ולכן בירך בויתן לך מטל השמים וכו'
.
עוד מצינו שכלל ישראל מתפללים טל בפסח אף אלו שלא מזכירים טל וצ"ב.
.
עוד ידוע הגמרא כתובות קי"א שע"י טל תחיה חזרו נשמת כלל ישראל אחר שיצאו כששמעו אנכי מפי הגבורה וע"י הטל יהיה תחיית המתים.
.
ובגמ' דידן דף ד' מדמה חיבור כלל ישראל לה' כטל.
.
ט"ל גימטריא ג' אותיות הראשונות של השם שמילוי אלפי"ן -ההגה בנפש החיים
.
בגר"א משלי -ג' כ'- מבואר שתהומות שבוקעים מהארץ זהו מטר אך השחקים בשמים יערפו טל. דהיינו שמטר מלתתא וטל מלעילא. וכן איתא מהאר"י -פרי עץ החיים שער הסליחות- דפיוט תפילת גשם בסדר הא' ב' אך פיוט תפלת טל כסדר תשר"ק דהיינו ההיפך וצ"ב.
.
עייין מהרש"א הכא ד ע"א דט"ל ההיפך של ל"ט מלשון קללה ול"ט מלקות
.
טל לא נעצר.
.
טל גי' הוי' אחד וכעין זה מצינו בשו"ע י"א י"ד שמנין כריכות הציצית ל"ט כמנין זה.
.
עיין ב"ר ל"ח ט' עה"פ לך טל ילדותיך לפי שהיה אבינו אברהם מתפחד ואומר תאמר שיש בידי עון שהייתי עובד כוכבים כל השנים הללו א"ל הקב"ה לך טל ילדותיך מה טל זה פורח אף עוונתיך פורחים מה הטל הזה סימן ברכה לעולם אף אתה סימן ברכה לעולם וכו' ומשמע שלא בגדר סתם תשובה אלא שנהפך לברכה וצ"ב
-
Post a Comment