Wednesday, November 15, 2006

Beitza 15b - Eiruv Tavshilin


הערה מאת הסבא הרב גפן ביצה טו: - משנה: ועושה תבשיל מערב יוט וסומך עליו לשבת. ב"ש אומרים שני תבשילין ובה אומרים תבשיל אחד ושווין בדג וביצה שעליו שהן שני תבשילין בדרך כלל כשהתנא מביא מח' בין ב"ש וב"ה וממשיך ואומר ושווין, המובן הוא שאם כי הם חלוקים כאן אבל ביחס לדין אחר בנין דומה הם שווין לדוגמא עיין שבת יז/יח בנתינת עור לעבדן ע"ש שב"ש סוברים דבעינן שיעשה מבעוד יום וב"ה מתירין עם השמש וממשיך התנא לומר ששווין שטוענים קורת בית הבד ועיגולי הגת וכן בביצה יז: ב"ש אומרים מטבילין הכל מלפני השבת וב"ה אומרים כלים מלפני שבת ואדם בשבת ושווין שמשיקין את המים בכלי אבן לטהרם אך כאן הלשון ושווין צ"ע קצת משנתנו שב"ש וב"ה מסכימים שדג וביצה שעליו נחשבים לשני תבשילין אך לב"ה מאי נפקותא יש להם אי הוי כב' תבשילין או אחד, הרי לדידהו די בתבשיל אחד ?כל שהתנא צריך לומר הוא ומודים ב"ש לב"ה בדג וביצה שעליו. ואני רציתי לומר שכשם שמצינו לגבי הטיה בק"ש שהמטה כב"ש ראוי להתחייב בנפשו, כן כאן אם ירצה אדם להחמיר כב"ש דוקא בב' תבשילין אינו ראוי ולכן אמר ששווין בדג וביצה שעליו שלב"ש הם שני תבשילין בעוד שלב"ה יכול להחשב כתבשיל אחד
אך הסבא לא קיבל דברי שנימוק שהיה צ"ל להאמר שאסור להניח שני תבשילין

10 comments:

Yossie Schonkopf said...

אולי י"ל שדין שני תבשילין נוגע גם לב"ה לדין סעודה המפסקת של ט' באב דאסורה בשתי תבשילין. ובאמת שייכא סוגיא דהתם להך דהכא, דלכאורה טעם ב"ש המצריכים שני תבשילין דזהו דבר חשוב ונחשב להכנה חשובה לסעודת שבת החשובה

Anonymous said...

I was thinking along Yossi's lines as well. See
Taanis 26b, on this mishna "erev tisha ba'av lo yochal adam shenei tavshilim", where gives as an example "basar v'dagaim, oh basar ubeitzim she'alav, o dag ubeitzah she'alav".
See also the mishna in Pesachim 114b "haveu lifanav...ushenai tavshilim", where Chizkiya explains, on 114B, "afilu dag ubeitzah she'alav".
- Sholom F.

Avi Lebowitz said...

yossi,
I think that is a great application of 2 tavshilin even acc. to beis hillel.
sholom,
shkoyach for that rashi in ta'anis who says it mefurash.
See also m.b. 552:10 and sha'ar hatziyun that it seems to be a machlokes whether fish and egg are considered 1 or 2. this mishna would be a good proof to the magen avrohom, but acc. to gr"a that it is considered only 1, the mishna by us still needs explanation.
What would be the din if a person made 2 cooked foods, each less than a kesayis, would that qualify? Perhaps, that is the chiddush, that it is considered to tavshilin lichumra, so if you had less than a kezayis of each, even though together they make a kesayis, it doesn't count as an eiruv.

Yossie Schonkopf said...

my comments were based on rabbi kalish zushtel
is this shalom fried?
avi, what is the din by a date size by eruv chazeiros, doesn't the gemara disuss joining 2 foods?

Avi Lebowitz said...

yossi,
it took me a second to figure out who "rabbi kalish zushtel" is. yes, it is sholom fried - but i guess he kept his privacy by posting anonomously even though he signed shalom f.

good point from eiruvei chatzeiros - the halahca is 386:4 that all food is mitztaref. but i think that would only be when the shiur is 2 seudos, so anything can combine to make 2 seudos. but here the shiur of kezayis of for chashivus, so less than a kezayis of each food may not have chashivus. - stills needs iyun.

Avromi said...

who is rabbi kalish zushtel?

Avi Lebowitz said...

the proper spelling of the last word would be 'tzushtel' - meaning, r' kalish's tzushtel (connection).

Anonymous said...

with regards to avi's comment on the chidush of the mishna, the top tos. on 16b says for eruv tavshilin one needs a "kazayis meekol min vemin." unless he means a kazayis for davar mevushal and kazayis for davar ha-afui leech'ora he means that you can't have less than a kazayis per min, even if you have a total of kazayis.

Avi Lebowitz said...

i don't think there is a proof from tosafos. It seems to me that tosafos is trying to incorporate beis shamai who says you need 2 tavshilin and therefore says a kezayis for each item. although, i agree that it is not so typical for tosafos to speak min hastam within the opinion of beis shamai, i don't see another possibility. Because acc. to beis hillel, why would tosafos talk about "kol min v'min". if tosafos was trying to make my point they should have said, a kezayis even from many minim combined. the language of "kol min v'min" sounds like we already know you need more than 1 min, and we are now insisting that each be a kezayis - that only fits with beis shamai.
BTW, i saw that the mitpah eisan in the hashmatos struggles with this question and how it would apply to beis shamai and bais hillel equally. He refers to the gemara in pesachim 114b that refers to 2 cooked foods on the seder plate (sholom f. already pointed to this gemara based on rashi in ta'anis 26).

Avromi said...

check out machtzis hashekek 552:4 - maybe theres something there that can help - he does discuss 2 minin at length