בכור וקרבן אחר שנה מ"ח אי עובר על לאו או עשה
יש פה מ"ח ראשונים לאחר שנה. דשיטת הרז"ה דעובר בעשה ופשטות הסוגיא שעובר על הלאו. ונראה שוב תלוי בהבנת הלאו דב"ת. דאם הג' רגלים שאז זמן פירעון של הבאת הקרבן ומיד כשהזמן נשלם עובר, א"כ ניחא דכעת שהתורה מגלה שיש עוד זמן של שנה ממילא כשעובר הזמן מתחייב בלאו. אך אם ההבנה שבג' רגלים פירושם דהם זמן איחור, דהיינו דאף דעיקר זמןהבאת הקרבן מיד מותר לאחר עד ג' רגלים א"כ אף שהתורה מגלה שיש חיוב הבאה בזמן של שנה עדיין מנין שיעבור על הלאו. וזהו נראה המ"ח ראשונים.
ובדומה לזה תלוי מ"ח תוספות והרשב"א עם עובר על הלאו מיד כשיש עניים כיון שמטי זימנא או דעדיין מותר לאחר עד ג' רגלים ורק עובר על עשה. ופשוט.
יש פה מ"ח ראשונים לאחר שנה. דשיטת הרז"ה דעובר בעשה ופשטות הסוגיא שעובר על הלאו. ונראה שוב תלוי בהבנת הלאו דב"ת. דאם הג' רגלים שאז זמן פירעון של הבאת הקרבן ומיד כשהזמן נשלם עובר, א"כ ניחא דכעת שהתורה מגלה שיש עוד זמן של שנה ממילא כשעובר הזמן מתחייב בלאו. אך אם ההבנה שבג' רגלים פירושם דהם זמן איחור, דהיינו דאף דעיקר זמןהבאת הקרבן מיד מותר לאחר עד ג' רגלים א"כ אף שהתורה מגלה שיש חיוב הבאה בזמן של שנה עדיין מנין שיעבור על הלאו. וזהו נראה המ"ח ראשונים.
ובדומה לזה תלוי מ"ח תוספות והרשב"א עם עובר על הלאו מיד כשיש עניים כיון שמטי זימנא או דעדיין מותר לאחר עד ג' רגלים ורק עובר על עשה. ופשוט.
No comments:
Post a Comment