Wednesday, December 13, 2006

ביאור שיטת הרמב"ם בתוספת שבת

הגאון רב אלישיב שליט"א מבאר שיטת הרמב"ם בדין תוספת שבת ויו"כ. ששיטת הרמב"ם שרק תוספת יו"כ דאורייתא ורק העינוי ולא האיסור מלאכה. והאחרונים דנים במקורו. והנה בגמרא דנן לרבי עקיבא לומדים דין תוספת מתוספת שביעית ובפשטות משם לומדים ג"כ לשבת ויו"ט כדמפורש בתוספות אך הגהש"ס כבר מקשה דא"א ללמוד משביעית לשבת ויו"ט עיין שם. והרמב"ם באמת פוסק כר"ע ולכן א"א ללמוד תוספת שבת ויו"ט משביעית ורק דין תוספת עינוי של יו"כ שייך. והטעם, דיש שני דיני תוספת: א' שמוסיפין קדושת היום וזה הדין בשבת ויו"ט ואיסור מלאכה דיו"כ וזה לר"ע לא מצינו אך יש עוד דין ב' של תוספת שביעית שבו אסור לחרוש ערב שביעית למה שיועיל לשביעית ושם אין הפשט שמוסיפין קדושת שביעית ללפני שביעית אלא שזה חומרא לשביעית שלא לעשות לפני שביעית מה שיועל לשביעית, ובדומה לזה איסור עינוי דמה שמוסיף לעינוי דיו"כ עושה עינוי של יו"כ ליותר קשה ויותר חמור. ומפני שא"א להאריך בבלוג זה מאד כדאי לראות בפנים איך שמתרץ עוד רמב"ם ע"ש בעמוד מ"ה ועוד בעמוד מ"ז בהערות למסכת ר"ה. ויה"ר שיאריך ימים ושנים ויגן על דורינו בזמן כ"כ חמור זה

3 comments:

Avi Lebowitz said...

very nice peshat in the rambam! btw, i think "blog" is spelled with an alef, not a vav.

Yossie Schonkopf said...

just occured to me, what do you think the rav would say if he would know he made it onto a blog! oh gevald!

Avi Lebowitz said...

i think that he would not know what a blog is.
i did not see his vort inside, but it is very meduyak in rashi that the issur of tosefes shivi'is is not to give kedusha to the zman tosefes and assur melacha, but rather to assur activities that are mo'il in shivi'is (9a d.h. charish). this sevara will obviously not apply to tosefes after shivi'is, but there the peshat is that on growths that have kedushas shivi'is you cannot harvest in the normal way (also not an issur melacha on the zman tosefes). However, according to this hagdara of tosefes, it would not explain why inuy should be assur after y.k. You would have to say that since it is mo'il before to break inuy, it is automatically assured even after.

Now, the ikar vort by shivi'is, although meduyak in rashi, does not fit with tosafos. Tosafos (9b d.h. umutar) explains (in one answer) that even if tosefes of plowing and planting would be m'doraysa, we are more machmir with plowing to assur it from pesach and shavuos, whereas planting we only assur within 30 days. The reason Tosafos gives is that the benefit of planting, which is the growing of the tree in shmittah, could not be assur - otherwise you should cut down all trees before shivi'is. So, by plowing where we are makpid on the effect, we assur from pesach and shavuos. But, planting we are not assuring the effect, rather the ma'aseh of doing melacha during the zeman tosefes, we only assur 30 days before r"h. Clearly, Tosafos holds that by shivi'is we include both aspects in the issur tosefes.