Monday, December 18, 2006

r"h 14a need help!

מאד הייתי שמח לקבל פה עזרה אבקש סליחה על הבילבול אך כך המצב בשיכלי
.
מדוע בירק לא אזלינן בתר שליש, במה זה שונה מתבואה, דכל מה שרואים בתבואה דאזלינן בתר שליש גידולו ומדוע זה ל"ש בירקות? ומה כונת רש"י כיון שנלקט פעמיים מה איכפת לן בזה? ובמיוחד זה קשה למסקנה דלעיל דעיקר מקור לשליש רק מיתור פסוק שנאמר שלש וקרינן שליש ול"ש לדרשא שמה שנלקט בסוכות נגמר לפני ר"ה שזה נדחה למסקנא כדאיתא בתוספות. עוד נקודה, למה אנו מדברים רק על תבואה הרי גם זיתים וענבים או עכ"פ תירוש ויצהר מדאורייתא וגם שם אזלינן בתר שליש ומדוע הם שונים מכל אילנות שבתר חנטה.
.
כבר העיר הרש"ש על רש"י שבתבואה אומר שאזלינן בתר שליש כיון שאפשר לקצור בדוחק אך באילן שהולך בתר חנטה העיקר כתב שאפשר שיגדול ויגמר הפרי מחנטה וזה נראה סותר דבאילן אין פרי בחנטה שיכול ללקוט בדוחק
.
מדוע ירק נחשב לגודל ממי שנה הבאה יותר מתבואה הרי שניהם גודלים יותר עם גשמים ואיך שונים בצלים ופולין עם מונעים מהם מים ל' יום? והאם גם בצלים ופולין נלקטים פעמיים

7 comments:

Avi Lebowitz said...

I will try to explain the differences, but i am not sure that i can fully answer all your questions.
There are 4 different zemanim. 1. Tree - chanata. 2. grains wine and oil (rashi 12b - tevuah includes wine and zeisim are yitzhar) - shlish. 3. yerek - lekitah. 4. kitnyos - hashrasha (but acc. to shmuel [and whatever tanah he gets it from] you go after gmar pri, which is the same as lekita by yerek [tosafos 14b].

As you pointed out, the source for [2], dagan tirosh vyitzhar go after shlish is darshened from pasuk that tavuah is considered complete at the stage of shlish of its maturity [1/3 ripe] (13b) and rashi (14a) explains that it could be harvested bdochek.

The source for [1], that a tree goes after chanatah is that all the sap of the tree that makes the fruit grow is already present by chanata. therefore, chanata by trees = shlish by tavuah.

Now, acc. to r' yossi haglili, the assumption is that the year of ma'aser is decided based on the year the rain water caused it to grow. By tavuah, so long as it is a third ripe by r.h., it is considered fully grown and therefore grew on last years water. Similarly by trees, so long as chanata happens before r.h., it is considered to have grown on last years water. But, yerek grows larger and larger so it is not fully grown until the stage of gemar pri, which is reached just before picking (tosafos 14b). Therefore, so long as it continues to grow on this years water, the ma'aser is the year it is picked (gemar pri).

But, why don't we say that just like tevuah is considered complete at the time it can be picked and used (a third), a vegetable should also be considered complete when it can be picked, even if it is not yet picked? Rashi answers that a yerek will always continue to grow more, even if it is cut in half, it will continue to grow (on the branch). so there is no point where you can say it is considered fully grown (until gemar pri or lekita). But tevuah after 1/3 ripe, it will not grow larger, it will just continue to mature and become ripe, so it is considered fully grown so long as it is ripe enough to use b'dochek.

i have to go light ner chanukah now - please tell me what you think is still unclear or incorrect, so i can work on it.

Avromi said...

A reader of mine asked the following related question: Can you help with this please?thanks
If the choice of Tu B’shevat is because by then most of the rainy season has passed, but everyone holds that seasons are determined by the solar calendar (as in our V’sayn tal u’mater case), shouldn’t the date for the new year for the trees be based upon the solar calendar rather than the lunar? Depending on leap years, etc… the date for Tu B’shevat can vary 3 weeks relative to the solar calendar.

Yossie Schonkopf said...

avromi, see tosofs.
yossie s

Avi Lebowitz said...

interesting question - and i don't really have an answer. But, it could be that is part of the statement of the gemara, even if most of the tekufa (season) has not yet passed, we still assume that the rainy season is mostly over on Tu'beshvat (This understanding would help explain the gemara even acc. to B.H. [as tosafos understands the gemara is trying to include]who says 15 of shevat which would normally be the exact midpoint, so why would the gemara say that most of the winter had passed). Perhaps the rainy season begins with the season, but most of the rain occurs at the start of the winter so that by Tu'beshvat it is mostly over.

Avromi said...

yossi, when you said see tosfos, do you mean the part when he mentions that we go acc to the moon?
btw, chasam sofer in teshuvos 14 brings this tosfos as sating like the yerushalmi that kiddush hachodesh can be meshaneh the tevah.

Yossie Schonkopf said...

yes this is what i meant. this need careful analysis what exactly are the 2 answers of tosfos or more exactly what is his 2nd answer. i have an idea, maybe in the lunar shvat although things do not grow parctically speaking, but non the less shvat carries in it the spiritual potential for growth. a bit kabalistic.

Yossie Schonkopf said...

ואחר העיון בדברי הרב ששוכן במערב ובעוד מקומות אולי אפשר לומר כך
דרשת הפסוק של שליש נאמרה על תבואה ולא על עצים אפילו לא על עץ זית אשר הוא מדאורייתא להרבה ראשונים. ואולי הפסוק של מה נאכל בשנה השביעית עיקרו לומר שיהיה להם תבואה. עכ"פ הדרשא רק על תבואה וחז"ל לומדים דכונת הפסוק לומר שתבואה בשליש כבר יכולה להיגמר בעצמה בלי עוד גשמים דהיינו שהיא "עצמאית". וכן אילן נעשה עצמאי של"צ יותר גשם משעת חנטה. ולעומת כן ירק תמיד יגדל יותר עם יותר מים כמו שביאר הרב ליבוביץ. אלא שהמציאות פה לא ברורה לי ונדמה לי שראיתי אצל רב אלישיב לא כך אלא שתבואה גודלת יותר עם גשמים. אך עכ"פ בהנחה זו נאמר שבצלים ופולין אף שיכולים לגדול יותר עם יותר גשמים דרכן שימנעו מהם גשמים כדי להקשותן וא"כ יש פה זמן שהם ג"כ נעשים "עצמאיים" ולא צריכים לגשם. וכ"ז לרבי יוסי ולר"ע בדומה לזה אך חכמים אמרו שתלוי עם צריך להשקאה או מספיק בגשמים. דהיינו מחלוקתם אם אזלינן בתר החפצא ובצלים ג"כ גודלים יותר עם גשמים או בתר המציאות שמונעים מהם גשמים וגדלים על מי שנה שעברה.
מקוה שזה עזר למאן דהו וישר כח לר' אבי שהאיר עיני