Wednesday, December 27, 2006

23b- Center of the world ירושלים or טבריה? a shrunken country?

תוספות asks how can we say that ירושלים הויא טבור של א"י, meaning the center, if so it should take 20 days to travel to the borders since we know that ארץ ישראל us 400 x 400 פרסה and a man walks 10 פרסה a day, and the Gemara other places says that it takes 15 days to walk to the border of Bavel and 1 day to walk to the ירדן which is the eastern border?
the מצפ"א asks on Tosfos that in מגילה ו ע"א it says that טבריה יושבת בטבור א"י, further the פנ"י asks where did Tosfos find a גמרא that ירושלים is the center? However, the מצפ"א says that the תנחומא in קדושים does say like Tosfos. I found this interesting in light of the Dateline discussion where all sides seem to agree that ירושלים is the center. (you can find in מצפ"א also a discussion if the other side of the Jordan should be in the 400 x 400 calculations.)
Another interesting point is that when Tosfos discusses the walking distance of the border to the east he brings proof from סוגיות that it is less then 20 days and only 1 day walk, why does he not simply say that the distance from ירושליםto the Jordan is much less then 20 days. To bring this point home you see what tosfos answers in ב"מ כח ע"ב where he says וי"ל דעם כרמים ויערים היה ארבע מאות פרסה אבל מישוב לא היה כל כך this is amazing, for he is saying that the walking distance to the Jordan was really 20 times more then it seems to be! What i'm getting at is that it seems that Tosfos holds the land shrunk! and even though today it is a short distance it's possible that it was much more. i once heard said this is the meaning of ארץ הצבי for the skin of the deer stretches. another illustration is the varied climates in Israel in very short distances, this -some suggest- is a proof that the land really should be much bigger.

4 comments:

Yossie Schonkopf said...

the shrunken thing is really an open gemara in gitin 57a middle of the amud.

Yossie Schonkopf said...

ומצאתי שזה גמרא מפורשת בגיטין נ"ז ע"א וע"ע בפרי מגדים פשבצות זהב או"ח סימן מ"ז
וז"ל:
ברכת התורה. עט"ז ...שענשה גדול אבדה הארץ... ומפי' הב"ח ז"ל הבנתי הא דאמרו ארץ הצבי כתיב מה צבי אין עור מחזיק בשרו כו' כי א"י עתה רק מהלך יום א' לארכה ולרחבה ששה ימים כמ"ש רמ"א בנביאים והיינו כי באמת קטן הוא א"י רק בזמן שיש השראת קדושה מתרחבת כמ"ש רמ"א תלים ע"פ כעיר שחובר' לה יחדיו ועדות שהרי שם עלו שבטים ועומדים צפופים ומשתחווים רווחים כו' א"כ כ"ז שעסקו לשמה והתורה שמותיו של הקב"ה והיה השראת השכינה בא"י נתרחב ועכשיו שלא לשמה שם גשמיי נסתלק הרוחני וממילא נשאר רק הגשם שיעור קטן וזהו אבדה הארץ ממש"

Avi Lebowitz said...

interesting points.

in the dateline issue the assumption is that yerushalaim is tibor ha'olam, but it may not be tiburah of eretz yisroel, as the mitzpah eisan points out.

also, i am not sure how you see in tosafos the concept found in gittin of e.y. shrinking and growing based on population.

Yossie Schonkopf said...

a. i was expecting you to say something along these lines, also interesting what he quotes from the t"a how one defines the middle.
b. from tosfos i see that eretz yisroel changes from history based on the shchina being with us - as the p"m explains. no?