Thursday, December 14, 2006

r"h 9 - 10 במ"ח רש"י ותוספות בדין תוספת שביעית

נראה בשיטת התוספות שיש דין דרבנן שלא לנטוע בל' יום קודם שביעית אך מותר לקיים בדיעבד אם נטע כל עוד דלא השריש בשביעית. ולכן ביאור המשנה בשביעית היא דלת"ק בין לקליטה ובין לתוספת צריך ל' יום ולכן בין לכתחילה ובין בדיעבד תלוי בל' יום אך לר"א ולר"י אף שמודים לדין ל' יום לכתחילה מדין תוספת שביעית אך לדין קליטה חולקים והנפ"מ בדיעבד דכל דנשרש לפני שביעית מותר לקיים בדיעבד. ואף שזה נראה לי פשוט לא נראה שכך הבין הנוב"י בתוספות עכ"פ ברור שלתוספות בשביעית ל"צ יותר מל' יום לכ"ע
.
ושיטת רש"י שצריך שישרש לפני תוספת שביעית ולכן גם בשביעית צריך ל' יום ועוד שיעור קליטה. ויש בסוגיא דיוק חזק ברש"י שהנוב"י קמא יו"ד פ"ז מדייק ברש"י שדין התוספת של ל' יום זה תלוי במ"ח ר"א ור"מ אי יום א' בשנה קרוי שנה. דרש"י אומר "צריך שלשים ושלשים: שלשים לקליטה ול' לתוספת כר"א" א"כ משמע דלר"מ צריך רק תוספת יום א' מדין יום א' בשנה קרוי שנה. וכן מוכיח הנוב"י באריכות שזוהו שיטת הרמב"ם אך צ"ע בביאור הדברים דמה שייך דין תוספת לדין שנה? וא"א פה להאריך ע"ש.
.
עוד אשאל ואחלה לתשובה, מה ההסבר בדין יום ל' עולה לכאן ולכאן? דלכאורה אם יום זה עדיין צריך להשרשה איך מועיל לדין שנה ובמיוחד לתוספות שיום א' זה צריך שיהיה שלם

1 comment:

Avi Lebowitz said...

It seems like we posted on the same Tosafos, around the same time. I don't think the issue is deoraysa vs. derabonon in terms of whether it must be uprooted. i think it is an issue of whether you violated an issur of causing klita during shivi'is or an issur of doing melacha in zman tosefes, as i explained in my post.
regarding day 30 being oleh for klita and yom echad b'shana, why is that difficult - who says that you need a full 30 days for klitah? Klita is completed as soon as day 30 begins, therefore the remainder of the day is the yom achas b'shana.