בסוגיא מובא שני פסוקים בפרשת יתרו. לא תעשון אתי אלהי כסף וכו' ואח"כ מובא הפסוק המוקדם שבעשרת הדיברות אשר בשמים ממעל וכו'. וכשהגמרא תירצה דפסוק בשמים ממעל איירי לעובדם משמע מתוספות דהיינו הלאו הוא עצם העבודה אך לא העשיה, דבתוספות ד"ה ממעל כתב "למאי דסליק אדעתיה דאיירי בעשייה הוה מצי לאקשויי דמות שמשיי מלא תעשון נפקא". אך עיין ברש"י בחומש וברמב"ן ובגור אריה שם. ולא עיינתי כדבעי אך מפורש במהר"ל דהלאו קאי על עשייה ויש בזה חידוש שאפילו לא גמר העשייה כבר עובר על הלאו. עכ"פ בגמרתינו לכאורה היה צריך ללמוד כפשוטו שאיירי בעושה ע"מ לעבדם וחייב על העשייה ולא הבנתי את דברי התוספות. ובעיקר רוצה אני לעורר העולם לעיין ברמב"ן ומהר"ל שם. א גוטן שבת
No comments:
Post a Comment