ראוהו ב"ד
יש פה מ"ח רש"י ותוספות בדין לא תהא שמיעה גדולה מראיה, דלתוס' ראית ב"ד הוא בגדר של קבלת עדות ולרש"י בקידוש החדש ל"צ קבלת עדות דכתיב כזה ראה וקדש אך בד"נ שיש דין קבלת עדות גם לב"ד ־דהיינו יש דין בב"ד שידיעתם תבא מכח עדות־ ראיה לא תהני. וכבר עמד הרמב"ן בכתובות דתלוי בשתי לשונות בגמרא במקום אחר
.
הרע"ג במשניות אומר שיש נפ"מ בין רש"י ותוספות בראו ב"ד ביום כ"ט ולא הספיקו לומר מקודש עד שחשכה דלתוס למחרת ל"צ עדות שיש בראיתם ביום דין קבלת עדות ביום אך לרש"י והרע"ב לא מהני "שאין על מה לקדש". וצריך ביאור דבשלמא לתוספות מובן שיש דין דידיעת הדיינים תבא מכח דין עדים וראית הב"ד במקום העדים ושפיר מהני כשראו ביום אך לרש"י מה הביאור בזה ווהנראה אולי שזה דין בסדר הקידוש. וצ"ע
יש פה מ"ח רש"י ותוספות בדין לא תהא שמיעה גדולה מראיה, דלתוס' ראית ב"ד הוא בגדר של קבלת עדות ולרש"י בקידוש החדש ל"צ קבלת עדות דכתיב כזה ראה וקדש אך בד"נ שיש דין קבלת עדות גם לב"ד ־דהיינו יש דין בב"ד שידיעתם תבא מכח עדות־ ראיה לא תהני. וכבר עמד הרמב"ן בכתובות דתלוי בשתי לשונות בגמרא במקום אחר
.
הרע"ג במשניות אומר שיש נפ"מ בין רש"י ותוספות בראו ב"ד ביום כ"ט ולא הספיקו לומר מקודש עד שחשכה דלתוס למחרת ל"צ עדות שיש בראיתם ביום דין קבלת עדות ביום אך לרש"י והרע"ב לא מהני "שאין על מה לקדש". וצריך ביאור דבשלמא לתוספות מובן שיש דין דידיעת הדיינים תבא מכח דין עדים וראית הב"ד במקום העדים ושפיר מהני כשראו ביום אך לרש"י מה הביאור בזה ווהנראה אולי שזה דין בסדר הקידוש. וצ"ע
4 comments:
although there is a machlokes rashi and tosafos whether the concept of ri'iya is better than sh'miah, applies only when it does not say eidus in the torah (rashi) or even when it does say eidus (tosafos); i don't think there is any real machlokes in the peshat in the gemara. Both rashi and tosafos understand that at least by kiddush hachodesh we have the concept of seeing is better than hearing and therefore so long as they saw by day, they can be mekadesh based on that. However, rashi seems to understand that if it would say eidus, we would require actual testimony like r' tarfon says by dinei nefashos, but since it doesn't say eidus the seeing can take the place of testimony. I am not sure how tosafos would explain why r' tarfon would require half the sanhedrin to testify, why wouldn't we say seeing is better than hearing and you don't need any testimony.
re rav tarfon acc to tosfos, i think the gemara says we r talking they saw at night (these are the 2 leshonos that ramban in ksubus discusses - see achronim)
re rashi and tosofs, i was quoting reb akva aiger in mishnayos, did you look?
basically your diyuk in rav tarfon is made by rav elyashiv, this he says is the source of rashi that our gemara is going like that lashon.
there was a typo on your post - so i wasn't sure who you were quoting. now that i know where to look, i will look. thanks.
Post a Comment